Hogyan építsd fel a saját kommunikációs stratégiádat?
Az előző cikkből megtudhattad, miért olyan fontos, hogy stratégia mentén végezd a kommunikációdat a közönségeddel. Most pedig azt is elmondom neked, hogyan készítheted el a saját komplex online kommunikációs stratégiádat. Olvass tovább!
Amikor összeállítom egy ügyfél komplex online kommunikációs stratégiáját, mindig egy mélyinterjúval indítjuk a folyamatot. Ilyenkor részletesen átbeszéljük a terveket, célokat, árpolitikát, hirdetési büdzsét, és még sok minden mást is. Ha magadnak szeretnéd elkészíteni a stratégiát, akkor az alábbi pontokat kell átgondolnod.
1. Kik a legfontosabb versenytársaid?
Gyűjtsd össze a piacod legmarkánsabb szereplőit és végezz egy kis nyomozást. Milyen termékeik/szolgáltatásaik vannak? Mit mutatnak magukból? Milyen színeket használnak? Milyenek az áraik? Melyik online felületeken találhatóak meg? Ott hogyan kommunikálnak? Van-e állandó vevőszerző rendszerük? Jegyzeteld ki a kutatásaid eredményét, és próbáld meg kiemelni az erősségeket és a gyengeségeket a kommunikációjuk kapcsán.
Ha ezzel megvagy, akkor vond le a következtetéseket – lesd el tőlük, amit el kell és tökéletesítsd, ami kevésbé jól működik.
2. Ki az ideális vásárlód?
Senki, ismétlem, senki sincs, aki mindenkinek árul. Még a WC papír gyártók is szűkítik a célcsoportjukat. Nem véletlenül.
Ha szeretnél hatékonyan kommunikálni és érdekes lenni a célcsoportod számára, akkor mindent tudnod kell róluk, amit csak lehetséges. Nem csak olyan általánosságokat, mint hogy hány évesek, vagy hol laknak. Olyan mélyen ismerned kell őket, hogy tudd, mikor kelnek fel reggel, mit csinálnak utoljára lefekvés előtt. Hová megy randizni? Milyen számok vannak a lejátszási listáján? Mindent szedj össze, amit csak tudsz!
És mindenképp térj ki a legfontosabbra: vajon a terméked/szolgáltatásod milyen problémát old meg számára? Hogyan lesz jobb az élete, ha az ügyfeleddé válik? Vajon a te terméked/szolgáltatásod milyen tulajdonságokkal bír, amik a versenytársaid kínálata fölé emelnek?
3. Pozícionáld magad!
Ha a fenti kutatásokat elvégezted, akkor itt az idő, hogy a vállalkozásod kerüljön be a mikroszkóp alá! Fogalmazd meg röviden, hogyan és milyen problémát oldasz meg. Ezután pedig próbáld meg a lehető legpontosabban meghatározni a USP-t (a uniqe selling point-ot), a vállalkozásod vízióját és misszióját. Ezeknek a különleges, meghatározó pontoknak az artikulálása ugyanis a kommunikációd egyik alappillére lesz.
4. Általános célkitűzések
A fentiek alapján határozd meg a vállalkozásod külső kommunikációjának céljait. Rendeld hozzá a kommunikációs stílus alapvető irányelveit, kitérve a vizuális- és hangzó tartalmakra vonatkozó kritériumokkal.
5. A különböző online platformok szerepének meghatározása
A stratégia megalkotásához sorra kell venned minden elérhető platformot, amin keresztül lehetséges a célcsoportoddal való kommunikáció. Határozd meg, hogy az adott felületet milyen módon tudnád a korábban megfogalmazott célok szolgálatába állítani.
Ha kész vagy, akkor válaszd ki közülük azokat, amelyek a jelenlegi erőforrásaidat figyelembe véve a leghatékonyabbak lennének. Válaszd ki őket, és koncentrálj innentől kezdve ezekre.
6. Készíts kontenttervet!
A kiválasztott felületekre készítsd el a következő időszakra vonatkozó kontenttervet. Írd be a tervezett posztok, hírlevelek időpontját a naptáradba és jelöld ki a megvalósításukra és időzítésükre alkalmas időpontokat is a munkaidődből!
A fentiek alapján simán képes leszel összerakni a saját kommunikációs stratégiádat. Hidd el, tudom, hogy ez nagyon sok munkával jár. De minden beleölt perc kézzel fogható hasznot fog jelenteni, úgyhogy hajrá!
Ha pedig további segítségre lenne szükséged, vedd fel velem a kapcsolatot!