Szolgáltatóként te vagy a saját anyagi korlátod – ÍGY fejleszd a vállalkozásod, hogy ne legyen többé bevételi limited
Általános promléma a szolgáltatásban utazó vállalkozásoknál, hogy egy ponton érezhetően eljutsz a fizikai teljesítőképességed határára, és megáll a bevételnövekedés. Kénytelen vagy elutasítani az új ügyfeleket, mert tele a naptárad, késő estig dolgozol, a bevételed pedig ugyanannyi. Mit tehetsz, hogy átlépd a saját határaidat?
Én nem vagyok sem közgazdász, sem vállalkozásfejlesztésből nem szereztem papírt. Az utóbbi időben azonban rengeteget tanultam ezekben a témákban, mert a saját bőrömön tapasztaltam, hogy milyen, amikor én magam vagyok a vállalkozásom fejlődésének legerősebb korlátja.
Egyetlen ember munkakapacitása ugyanis igencsak véges. Szövegíróként rengeteg szuper ügyféllel volt már dolgom, izgalmasabbnál izgalmasabb témákat volt lehetőségem megírni, összeraktam olyan landing page szöveget, amire a megbízó csak annyit tudott mondani, hogy: HÁT EZ K*RVA JÓ LETT, ÉPPEN EZT AKARTAM!
Imádom ezt csinálni. Viszont a szövegírásért elkérhető összeg nem mindig van összhangban azzal, hogy mennyi kutatást, cizellálást, sűrítést és formázást teszek bele egy-egy munkába. Az ügyfeleimnek sem volt könnyű az elmúlt időszak, nagyon sokakat megtépázott a pandémia. Az árakat emelni nehéz, néhány iparágban majdnem lehetetlen.
A töprengés nálam mindig szakirodalom forgatásába torkollik, és tudom, hogy nagyon sok olyan szolgáltató van, aki hasonló cipőben jár, mint én. Márpedig ez a jelenség nem új a nap alatt, és szerencsére nagyon sok okos üzletember példájából tanulhatunk mi kisvállalkozók is, hogy megtanuljuk átlépni a saját árnyékunkat.
1. Kiszervezés/automatizálás
Minden létező feladatot, amihez nem kell valóban a saját két kezed, ki kell szervezni vagy automatizálni (ami lényegében ugyanaz, csak egy gép vagy szoftver csinálja meg helyetted). Ezt a mentalitást egyébként nem csak az üzleti életben érdemes megtenni, mert egyikünk sem azért dolgozik, hogy örökké dolgozzon.
Mindenki arról álmodik, hogy egy szép napon csak akkor kelljen dolgoznia, ha kedve tartja, nem pedig muszájból. Ha azt akarod, hogy legyen időd mindenre, ami boldoggá tesz az életben, akkor egyszerűen nem teheted meg, hogy napi 12 órát dolgozz. Amellett legfejlebb enni, aludni és mosdóba járni fér bele egy napba, az meg messze van a boldog élettől.
Légy kreatív és csapj le minden lehetőségre, hogy kiszervezhess bizonyos feladatokat, vagy csinálja helyetted egy szoftver. Az így nyert időben pedig kereshetsz több pénzt, ami fedezi mindezt, vagy elmehetsz egyet koktélozni a barátaiddal. Mindkettő jobb, mint ha te vacakolsz vele.
Mit tehetsz? Példa: fodrász vagy. Napi legalább egy órát töltesz azzal, hogy a vendégfoglalásokat adminisztálgatod, visszaírsz, hogy bocsi, nem jó a kedd délelőtt 10, már foglalt, stb. Tudod, hogy ezt egy honlap és egy online foglalási rendszer pikkpakk megoldaná helyetted? A vendégeid ugyanis látnák, hogy mikor van szabad időpont és anélkül kiválaszthatnák a nekik megfelelőt, hogy ezzel téged terhelnének. Egyszer kell összerakatnod valakivel, és SOHA TÖBBET NEM KELLENE EZZEL BAJLÓDNOD.
2. Ne csak a szakmádból élj
Maradjunk a fodrászos példánál. Tehetséges vagy, jól bánsz az ügyfelekkel, egyedi a stílusod, rengeteg vendéged van. Szuper. Ott állsz a szalonban napi 8-10 órát, sokszor hétvégén is. Picit emelhettél már az árakon, nem rossz a bevétel, de ehhez kell, hogy ennyit ott legyél. Mivel lakásra gyűjtesz, egyelőre kitartasz. Este fáradtan esel haza, a barátaidra és a párkapcsolatodra már semmi erőd. Egyre fásultabb és kedvetlenebb vagy, ezt aztán a vendégeid is megérzik, pár ügyfél le is morzsolódik. És elindult az ördögi kör.
Mit tehetsz? Ne csak arra építsd a vállalkozásodat, hogy levágod az emberek haját. Értékesíts munka közben egy szuper sampont, ami segít legyőzni a korpát. Egy vitaminszérumot, ami segít a töredezés ellen. Fényvédőt, hogy megőrízze a szép színét. Árulj mást is – akár úgy, hogy a szalon egyik sarkában kialakítasz egy helyet egy körmösnek, aki addig, míg szárad a festék, megcsinálja a manikűrt is, te pedig kapsz egy kis bérleti díjat vagy jutalékot cserébe.
3. Csinálj virtuális termékeket és készíts értékesítési tölcsért
Hozz létre olyan, virtuális termékeket, amelyek a szakmádhoz kapcsolódnak és sok embert érdekelhetnek. Ennek az az előnye, hogy nem kell vergődnöd a tárolással, a szavatossági idő lejárásával, csak feltöltöd a netre és már kész is. Gondolkodj úgynevezett értékesítési tölcsérekben, és készíts olyan időtálló, sokak számára érdekes és hasznos tartalmakat, amik remek passzív bevételi forrást jelentenek majd, és segítenek kiegészíteni a szolgáltatásokból befolyó bevételeidet.
Mit tehetsz? Ha maradunk a fodrászos példánál, akkor:
legyen egy weboldalad és légy jelen a közösségi médiában,
készíts egy jó csali terméket, pl. egy tesztet, ami az arc jellemző tulajdonságai alapján kidobja, hogy milyen frizurák állnának jól az illetőnek,
építs adatbázist,
lásd el a követőidet hasznos és értékes tartalmakkal – a te esetedben beszélhetsz frizura trendekről, hajszínekről és festéktípusokról, stb. – ezt küldd el hírlevélben nekik és vidd fel a szakmai blogodra
ha már kiépítetted a bizalmat, akkor értékesíts egy online workshopot, ahol megtanítasz valamilyen frizurát elkészíteni otthon, megtanítod a helyes hajápolási rutint, stb.
4. Franchise-old magad
Ha már ennyire jól csinálod, amit csinálsz, akkor hagyd, hogy mások is profitáljanak belőle! Rögzíts mindent, amit csinálsz, párold le a saját brandedet tökéletesen – ehhez persze az is kell, hogy branded ne csak rád épüljön, hanem leválasztható legyen rólad.
Csinálj terméked a vállalkozásodból, amiben az arculati elemektől kezdve a vevőszerzésen át a munkafolyamatokig mindent kulcsrakészen átadhatsz a franchise partnereknek. Nagy munka, szakértelmet kíván, de ha úgy érzed, hogy a te vállalkozásod alkalmas erre, akkor ne hezitálj.
Mit tehetsz? Gondolj a Barber Shop Budapest-es srácokra, vagy a BioHair Szalonokra. Azon kívül, hogy mindannyian hajvágással folgalkoznak, még egy közös van bennük – hogy olyan szolgáltatást nyújtanak, ami nem érint mindenkit, de a célcsoportjukba tartozó vásárlók számára a legjobb alternatívát nyújtják. Egyedi arculatot és szolgáltatásokat dolgoztak ki, amely éppen ennek a szűkebb célcsoportnak az igényeit elégíti ki. Csináld utánuk bátran!
Ha szeretnéd, hogy segítsek neked a szolgáltatásodat sikeresebbé tenni, akkor írj nekem, és megbeszéljük, hogyan tudok hozzájárulni ehhez!